Kako izbrati, pomeriti in vzdrževati motoristično čelado

Motoristova prva zaščita je ustrezna čelada.

Izbira prave motoristične čelade je pomembnejša kot se zdi na prvi pogled. To vam bo povedal vsak, ki je že kdaj izkusil hud padec in preživel. Pri čeladah ne smete sklepati kompromisov. V članku bom pojasnil, katero čelado izbrati, kako jo pravilno pomeriti in odgovoril na nekaj najpogostejših vprašanj.

Sam sem še del tiste generacije, ko so mnogi motoristi čelado nosili obešeno na roki, ko so se peljali skozi mesto. Takrat je bilo bolj pomembno, da so te mimoidoči videli. Kdor je imel 'težak' motor, je veljal  za velikega frajerja. Na srečo je danes tako početje zelo redko.

 

Vzgoja in zakon, ki predpisuje obvezno uporabo pripete ustrezne zaščitne čelade, sta v zadnjih 30 letih in več to področje uredila in predvsem pomagala ohraniti ogromno življenj. Danes je to zaenkrat edini zakonsko obvezen del zaščitne opreme motorista in sopotnika. Morda bo čez pet ali deset let airbag za motoriste prav tako obvezen, saj poleg čelade postaja drugi najpomembnejši del opreme, ki lahko prepreči resne poškodbe zgornjega dela telesa in vratu.

 

Prvi korak: izbira ustrezne motoristične čelade

Čeprav zakon točno ne določa, kakšna čelada je primerna za posamezno vrsto ali zmogljivost motocikla, mi verjetno ni potrebno posebej poudarjati, da so v resničnem svetu zahteve pri čeladi za na skuter, ki doseže maksimalno hitrost 45 km/h, ali pa za na superšportnika, ki zmore 300 km/h, zelo različne. Pustimo homologacijo in minimalne standarde, ki jih mora zadovoljiti proizvajalec.

 

Govorim o tem, da za vaš tip motocikla izberete pravi tip čelade. Le tako bo vožnja varna in udobna.

 

Motoristična adventure čelada, primerna za vožnjo po cesti in terenu.

 

Velika razlika je, ali kupujete čelado za potovalni  motocikel ali pa za recimo superšportnik. Pri čeladah, ki jih nosimo na poti cel dan, najdemo več udobja, praviloma pa so tudi bolj tihe. A če bi se s tako čelado peljali več kot 250 km/h, bi začutili, kako nam jo hoče potisniti naprej na čelo ali nazaj, ker preprosto ne stisne glave tako tesno kot superšportna čelada.

 

Slednja je oblikovana drugače, za položaj, ko smo nagnjeni naprej, z aerodinamičnimi dodatki, da je na glavi stabilna tudi pri hitrostih tja do 300 km/h. Taka čelada je bolj zračna in tudi dosti bolj hrupna, saj je narejena za uporabo na dirkališčih, kjer ena vožnja traja nekje do 25 ali 30 minut.

 

Tudi od tega je odvisna izbira čelade, koliko se vozite z motorjem, kje in kako. Preverite, kakšen tip motorista ste.

 

Modularna flip up čelada z interkomom je najbolj priljubljena med motoristi, ki veliko potujejo (tudi v dvoje).


Drugi korak: izmerite glavo

Da boste dobili prave mere, vzemite šiviljski trak ali vrvico in ga ovijte okoli glave v vodoravni liniji približno en centimeter nad obrvmi. Ko ste obseg večkrat izmerili, preverite tabelo z velikostmi glede na obseg glave, ki jo ima proizvajalec čelade, in izberite tisto, ki je najbližja vaši velikosti glave. Če kupujete preko spleta, bodite pozorni, da lahko čelado tudi vrnete, če ta ne bo dobro 'sedla' na glavo.

 

Še boljši način pa je, da čelado kupite v trgovini pri specializiranem prodajalcu, kjer jo lahko tudi pomerite. Prodajalci so izkušeni, znajo poslušati in podati kak dober nasvet, predvsem pa znajo razložiti, katera čelada se vam bo najbolje prilagajala. Zakaj? Zato ker je vsaka glava malo drugačna in različni proizvajalci izdelujejo različne kalupe oziroma notranje oblike čelad.

 

Oblika glave je pri izbiri čelade bistvenega pomena. Ali imate okroglo, ovalno, jajčasto ali obrnjeno jajčasto glavo?

 

Ko kupujete čelado, jo imejte na glavi dlje časa

Ko pomerjate novo čelado, mora ta na glavo zdrseti dokaj tesno, a ne na silo. V prizadevanjih za boljšo zaščito in zmanjšano hrupnostjo so se odprtine v čeladah z leti zmanjšale in morda boste morali čelado potisniti na glavo z večjo močjo, kot pričakujete.

 

To naredite tako, da čelado primete za oba paščka, ju potegnete narazen in poveznete na glavo. Najprej potisnite v čelado največji del glave. Morda boste ugotovili, da je čelada, za katero ste mislili, da je premajhna, ravno prave velikosti. Pravilno prilegajoča čelada bo zelo tesna, a s časoma, ko jo boste začeli nositi, se bo bolje prilegala vaši glavi in ​​postala nekoliko ohlapnejša.

 

Še en zelo pomemben nasvet, če je obseg vaše glave med dvema velikostma, ki ju ponuja proizvajalec, izberite manjšo velikost čelade.

 

Tretji korak: pomerjanje čelade

V pomoč k lažji odločitvi, ali je čelada, ki jo pomerjate, prava za vas, vam naj bo naslednjih 10 vprašanj.

 

Pet vprašanj, na katera morate odgovoriti z da:

1. Ali se notranja obloga čelade tesno prilega vaši glavi?

2. Ali zgornji del čelade tesno pritiska na vrh vaše glave?

3. Ali se oblazinjenje dotika vaših lic?

4. Ali se oblazinjenje nad obrvmi dobro prilega vašemu čelu?

5. Ali imate v predbradnem delu še kaj prostora?

 

Pet vprašanj, na katera morate odgovoriti z ne:

1. Ali lahko zapeto čelado brez težav premikate na vaši glavi?

2. Ali čelada kjerkoli tako tesno pritiska, da povzroča glavobol?

3. Ali se oblazinjenje tako močno dotika vaših lic, da ne morete govoriti?

4. Ali vam oblazinjenje na čelu zastira pogled naprej, če se sklonite v aerodinamični položaj na motor?

5. Ali se z usti dotikate predbradnega dela?

 

Za test prileganja čelado potegnite z ene strani na drugo. Poskusite jo premakniti levo in desno ter gor in dol. Ko zategnete varnostni pašček, poskusite potegniti čelado z glave tako, da jo z roko potisnete od zadaj naprej. Sedaj položite roko pod ščitnik za brado in jo porinite nazaj.

 

Če ste lahko opravili teste, ne da bi se čelada odmaknila od glave, ste na dobri poti, da imate pravo čelado za vas.  Pri tem se vam naj ne mudi.  Ko boste v trgovini nekaj časa nosili izbrano čelado, se boste prepričali, da se sčasoma ne bi počutili neprijetno.

 

Še en trik. Če lahko med nošenjem čelade žvečite žvečilni gumi je prileganje ličnic ravno pravšnje.

 

Nekaj odgovorov na najpogostejša vprašanja

Ali moram zamenjati čelado po padcu?

V primeru padca, kjer je prišlo do močnega udarca in stika čelade s podlago ali oviro, jo nujno zamenjajte. Njena trda zunanja školjka in mehkejši notranji del imata namreč nalogo razpršiti sile in absorbirati energijo, da ne pride do poškodbe lobanje in možganov.

 

Tudi če je čelada na pogled le nekoliko odrgnjena ali celo nepoškodovana, je ne uporabljajte več.

 

Podroben pogled notranje školjke (EPS oblazinjenja) bi vam namreč razkril, da je ta že opravil svoje delo in prevzel nase energijo ob udarcu ter se pri tem deformiral. Naslednjič materiali ob padcu ne bodo več mogli ublažiti energije in vas s tem zaščititi.

 

Ali še lahko uporabljate čelado, ki je padla na tla? Vsekakor. Če gre za nerodnost, ko se vam čelada zakotali po tleh, to ne bo tako močno vplivalo na njeno strukturo.

 

Kakšna je prava oznaka na čeladi?

Evropski veljavni standard je ECE 22/05, ki je tudi dosti bolj zahteven do proizvajalcev, saj ne dopušča toliko manipulacij kot ostali standardi. V ZDA uporabljajo standard DOT Snell, ki dopušča proizvajalcem, da izdelujejo čelade, ki so močnejše na le določenih mestih.

 

Ali so čelade z zunanjo zaščitno školjko iz polikarbonata dovolj varne?

Seveda, saj morajo zadostiti zahtevanim standardom. Zavedati pa se morate, da je čelada iz kompozitov v vseh pogledih boljša. Zato za visoko zmogljive motocikle priporočam uporabo čelad, ki so lažje, trdnejše in narejene iz kompozitnih materialov.

 

Pri najboljših proizvajalcih imajo školjke čelad v 4. različnih velikostih. V procesu izdelave veljajo najstrožji varnostni kriteriji, vsaka školjka ima podpis delavca, ki jo je izdelal ali pregledal. 

 

Kakšna vrsta zapenjanja je najboljša?

Vse tekmovalne čelade so opremljene z dvema D obročkoma, ki se je izkazal kot najboljša rešitev. Zapenjanje z zobatim trakom je sicer enostavno za uporabo, a v resnici bolj primerno za čelade, ki so namenjene skuterjem ali bolj turistični rabi pri nižjih hitrostih.

 

Tako kot ni vseeno, kakšno čelado bo za svojo glavo izbral motorist, ni vseeno kakšne pnevmatike bo izbral za svoj motocikel. Pomagate si lahko s člankom O moto gumah od A do Ž.

 

Kako pomembna je teža čelade?

Če bi veljala samo teža, potem bi vsi proizvajalci uporabili za zunanjo školjko le ogljikova vlakna, saj so najlažja. Ampak ni tako preprosto. Že samo pravilna prerazporeditev teže čelade lahko odločilno vpliva, kako udobna in neutrujajoča bo med vožnjo. Zunanja školjka igra pomembno vlogo pri porazdelitvi sile pri udarcu na celo zunanjo školjko in tudi na notranjo školjko (EPS oblazinjenje). Podobno kot to naredijo zmečkljive cone pri avtomobilu.

 

Proizvajalci zagovarjajo različne pristope, v glavnem pa se ločijo na dve struji, kjer eni zagovarjajo zelo trdo in težjo – ker ima več materiala, drugi pa bolj prožno in lažjo zunanjo školjko. V vsakem primeru pa manjša teža tudi pripomore k manjši kinetični masi pri padcu.  

 
Ali barvanje in nalepke na čeladi vplivajo na njeno trdnost?

Običajno ne. Školjka pri kakovostni čeladi je narejena iz različnih smol in steklenih ali ogljikovih vlaken in načeloma ne vplivajo na strukturo zunanje školjke. Ker pa so kisline in topila v nekaterih barvah in lepilih nalepk agresivna, je tu treba biti pozoren in se takšnim nalepkam in barvam izognite.

 
Kako najbolje očistite čelado?

Topla voda je najboljše čistilno sredstvo. Lahko si pomagate tudi z vlažno brisačo, ki jo pustite na čeladi nekaj minut, in nato samo obrišite umazanijo in mušice. Za težko dostopna mesta uporabite vatirane palčke. Izognite se uporabi agresivnega čistila, razredčila ali bencina.

 

Ne uporabljajte papirnih brisač, saj te lahko pustijo mikro praske na vizirju. Nikoli ne uporabljajte gobice za pomivanje posode ali žičnate krpe.

 

Vsaka novejša čelada, ki zadostuje minimalnim standardom, ima snemljivo pralno podlago. Notranje oblazinjenje sicer lahko čistite tudi s posebnimi prav za ta namen narejenimi čistili (čistilna pena), a ko je notranjost umazana, jo preprosto snemite in ročno operite v topli vodi z blagim šamponom.

 
Kdaj morate zamenjati staro čelado?

Iz varnostnih razlogov je čelado potrebno zamenjati na vsakih 5 do 7 let. Običajno je to tudi doba, za katero proizvajalec jamči, da bo v primeru padca ustrezno zaščitila glavo. Torej vsak proizvajalec v navodilih, ki jih dobite ob nakupu nove čelade, tudi navaja njeno življenjsko dobo.

 

Zunanja zaščitna školjka je sicer dokaj odporna na staranje, medtem ko je notranja zaščitna školjka iz ekspandiranega polistirena (EPS), ki prihaja tudi v različnih trdotah in se z leti stara, oziroma izgublja svojo sposobnost absorbiranja sil pri udarcu.

 

Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.

 

Fotografije: proizvajalci in Peter Kavčič.

motorno kolo, varna vožnja, aktivno življenje, zavarovanje motornih koles, preventiva
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno pot z vašim motorjem, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.