Po svetu z motorjem

Da boste dobro pripravljeni na moto turo v neznane dežele.

Slovenci radi potujemo po svetu. Za motoriste postajajo vse bolj zanimiva potovanja na druge celine, kot so Azija, Afrika, Južna Amerika, predvsem v neobljudene dežele, ki jih še ni dosegel turbo turizem. Če si želite z motorjem po svetu in če želite tam doživeti čim več lepih in čim manj neprijetnih stvari, se na potovanje ustrezno pripravite.

Po svetu z motorjem? Planiranje je ključno

Dobro planiranje poti je zelo pomembno, če želite z motorjem po svetu in svoje želje na potovanju uresničiti kar v največjem obsegu. Ker nas ima večina na razpolago omejen čas in sredstva, dobro premislite, kje se želite peljati, kaj želite videti na tej poti, kaj doživeti. V premislek pa vzemite tudi, kakšni so lokalni običaji, naravne znamenitosti, kakšne so ceste, predvsem pa varnostne razmere. Kako se lotiti načrtovanja?

 

Svetovni splet je neizčrpen vir podatkov. Če je dostopen, je uporaben tudi spotoma. V primeru, da potujete v kraje, kjer ni dostopa do spleta, imejte ob klasičnem zemljevidu tudi pisne zapiske. Načrtovanje poti s točkami ogleda lahko naredite s pomočjo navigacijske naprave ali spletnih programov.

 

Glede na načrtovano pot imejte s sabo primerno motoristično opremo, oblačila in obutev, saj se lahko nepričakovano srečate z zelo različnimi vremenskimi okoliščinami, od snežnih do puščavskih razmer.

 

Koristna je lahko tudi kamp oprema. V pomoč bo, če ne najdete prenočišča, ali ker vas mika kampiranje v divjini, v bližini visokega prelaza, jezera. Danes je mogoče dobiti kvalitetno lahko kamp opremo, ki volumensko in po teži bistveno ne obremenjuje motorja.

 

Kamp oprema je obvezna oprema avanturističnega moto potovanja za nujno prenočevanje ali uživanje daleč od vsega.

 

Najpomembnejše: priprava motorja

Motor je za motorista prevozno sredstvo, pa tudi sredstvo za uživanje, zato ga je treba pred potovanjem dobro »poservisirati« in natakniti gume, ki bodo primerne terenu, po katerih se nameravate voziti.

 

Za res neobljudene dežele morda celo niso najbolj primerni sodobni močni in relativno težki adventure motorji, polni najnovejših tehnoloških pritiklin, zato pa dovzetni za več okvar. V takih deželah jih je težko servisirati, tudi v glavnih mestih.

 

Bolj priporočljiv je robusten motor srednje kategorije z nekoliko »starejšo« preverjeno tehniko, ki ni tako občutljiva na nekvalitetno gorivo, težke pogoje delovanja in poškodbe pri padcih. Morebitne okvare boste lahko odpravili s pomočjo lokalnega univerzalnega mehanika

 

Če se odpravljate na avanturistično potovanje, je obvezno dobro poznavanje delovanja motorja, predvsem komponent, ki so bolj izpostavljene okvaram.

 

Obvezna oprema

V obvezno opremo sodi:

  • Orodje in set za krpanje gum, saj lahko pride do situacij, ko si morate pomagati sami.
  • Vsaj filter za olje, če je moto tura daljša kot je kilometrski servisni interval motorja, saj ga je težje dobiti v teh deželah. Ustrezno motorno olje običajno lahko kupite pri lokalnih prodajalcih.
  • Rezervne pnevmatike, odvisno od planirane poti, konfiguracije cest, dolžine potovanja in specifike okolja.
  • Pršila za mazanje verige, če ima motor verižen pogon zadnjega kolesa. Teh ni mogoče kupiti povsod. Če jih porabite, si lahko za mazanje verige pomagate tudi z motornim oljem.
  • Dodatne zaščite motorja: to so bočne zaščite motorja, zaščita hladilnika agregata in spodnja zaščita agregata. Že udarec kamna lahko poškoduje katerega od vitalnih delov motorja in onemogoči delovanje agregata.

 

Nadomestni ročici sklopke in prednje zavore pa priporočam kot dodatno opremo, saj se lahko na daljših potovanjih po neobljudenih pokrajinah in slabih cestah zgodijo tudi padci. Že blag padec motorja lahko na krmilu poškoduje ročice sklopke ali prednje zavore. To je v najboljšem primeru težje rešljivo popravilo, pomeni pa lahko tudi daljšo prekinitev potovanja. Kvalitetni ščitniki rok na krmilu preprečujejo tudi take poškodbe ročic. 

 

Avto-moto-vulkanizerski servis lokalnega mehanika, ki zna običajno delati "čudeže". Na fotografiji servis z gruzijsko-armenske meje.

 

Dilema s prtljago

Na dolgem potovanju morate računati z nekaj več prtljage. Trije kovčki na motorju so obvezna oprema. Prtljago morate enakomerno razporediti po motorju, da ostanejo vozne lastnosti v mejah normale in je motor dobro vozen.

 

Če v kovčkih ni dovolj prostora, so priročne tudi nepremočljive vreče, ki se pritrdijo na zadnji sedež, ali pa na stranska kovčka.

 

Prtljago izberite skrbno in racionalno, saj prostora ni v izobilju. Za vsak kos prtljage poiščite najboljše mesto in ga ob vsakodnevnih prelaganjih vedno shranite na isto mesto. Tako ne bo težav s prostorom in iskanjem stvari.

 

Mučno zlaganje prtljage bo postalo rutina in vse boste opravili relativno hitro, kar bo še posebej koristilo na določenih mejnih prehodih, kjer stroga državna birokracija pregleda vse, kar pripeljete in odpeljete čez mejo. Še posebej iščejo zdravila, alkohol in nedovoljene substance.

 

Pozor! Pred prehodi takih državnih meja dobro preglejte svojo prtljago, da vam nepridipravi niso podtaknili kako prepovedano snov in vas uporabili za prenašalca preko meje.

 

Oskrba z gorivom

Če se odpravljate na potovanje v neobljudene pokrajine, se pozanimajte, kako je z oskrbo z gorivom in kakšne so razdalje med črpalkami. Če jih ne dosežete z zalogo goriva v motorju, morate imeti s seboj posodo z rezervno količino goriva. To vam bo prišlo prav tudi, če boste zaradi nepredvidljivih okoliščin morali menjati načrt poti.

 

Dodatne posode so lahko v različnih izvedbah:

  • Take, ki se montirajo neposredno na kovčke motorja, za katere je priporočljivo, da so kovinski, robustni in nudijo tudi dobro varnost za vsebino.
  • Najbolj praktični so mehovi za gorivo. Prazni zavzamejo malo prostora.

 

Poleg tega je kakovost bencina v takih krajih vprašljiva, pogosto je oskrba z gorivom kar v lokalni trgovini ali delavnici, kamor ga dostavijo v plastenkah, običajno je to 90-, ali celo manj oktanski bencin.

 

Težko je dobiti bencin, ki ima evropsko normo oktanov (95, 98, 100 oktanov), zato imejte s sabo dodatke za bencin.

 

Dodatke dodajte v rezervoar goriva in tako izboljšajte kakovost bencina, potrebnega za normalno delovanje agregata.

 

Uredite dokumentacijo

Na podlagi načrtovane poti pred potovanjem uredite vso potrebno dokumentacijo za vstop v države, v katere potujete:

  • Potni list in vize. Pozanimajte se, v katerih državah ima Slovenija svoja veleposlaništva.
  • Mednarodno vozniško dovoljenje.
  • Carinski dokument KARNET – za začasen uvoz cestnih motornih vozil brez plačila carinskih dajatev. Dobite ga na AMZS.
  • Ustrezno zavarovanje za motor.
  • Primerno turistično zavarovanje, ki pokriva kar največ nepredvidljivih situacij, kot so poškodbe, nesreče, bolezen, zdravljenje, prevoz v bolnišnico ali z letalom domov, prevoz s helikopterjem s kraja nesreče, izguba ali kraja dokumentov, različne druge situacije ....

 

Skenirajte vse dokumente in jih shranite na ustreznem mestu na spletu. Tudi fotokopije, ki jih imate s sabo, so lahko v pomoč, če dokumente izgubite ali vam jih ukradejo. Pazite na dokumente, kreditne kartice in gotovino, v praksi je priporočljivo uporabljati dve denarnici, eno za sprotno uporabo in drugo z dokumenti, ki jo namestite pod oblačila ob telesu, da so zaščiteni pred krajo.

 

Pred odhodom obnovite tečaj prve pomoči, se preskrbite z zdravili, ki jih potrebujete (antibiotiki, protibolečinska zdravila, zdravila za ureditev prebave ...). Na poti se pogosto pojavijo težave s prebavo, različna vnetja ali pa višinska bolezen na visokih prelazih, kar  oteži ali celo začasno zaustavi potovanje.

 

Pozabite na pametni telefon

Komunikacija v neobljudenih področjih je otežena, signala za mobilne telefone pogosto ni, zato je priporočljivo doma najeti ali kupiti satelitski telefon, ki omogoča komunikacijo s kateregakoli področja. To je lahko življenjskega pomena, če se zgodi nesreča ali se huje poškodujete.

 

Za lažje potovanje uredite tudi kartografijo za navigacijsko napravo. Kljub temu pa, če ne prej, ko vstopite v državo, kupite klasično avtokarto. Bo v pomoč pri orientaciji na območjih brez wi-fi in prenosa podatkov.

 

Prehod meje

Prehod državnih meja je svojevrstna pustolovščina za ljudi z dobrimi živci in zvrhano mero iznajdljivosti. Na takih prehodih so običajno dolge vrste vozil, kar vam da jasno vedeti, da bo na prehodu zapleteno.
 

Ni samoumevno, kot je običaj v EU, da se motoriste pusti mimo kolone naprej. Če se brezbrižno odpeljete mimo, lahko povzročite veliko jeze in negodovanja voznikov v koloni kot tudi uradnega osebja na meji.
 

Korektno se ustavite na začelju kolone, sprehodite se do čela kolone, ter preverite, kako potekajo postopki in kako hitro se proces odvija. S prijaznostjo lahko dosežete, da vas spustijo naprej do prvega vozila v koloni. Tam pa se boste morali spopasti z vso birokracijo, carino, policijo, vojsko. Potrpežljivo počakajte, da si vzamejo čas za vas.
 

Praviloma gre v postopek voznik z vozilom, potniki pa na pregled posebej. Sledijo pregledi potnih listov, vstopnih viz, podroben pregled vse prtljage, lahko tudi osebni pregled, uvoz motorja, dodatno plačilo cestnine in zavarovanja za posamezno državo.
 

Komunikacija je težava, saj si z angleščino ne da kaj prida pomagati. Iznajdljivost in izkušnje so dobrodošle, nasmeh in dobra volja delata čudeže, včasih tudi škatlica cigaret, kemični svinčnik, čokolada ali bankovec.

 

Po vstopu v državo

Ko ste po vseh birokratskih zapletih končno čez mejo, lahko postanete tarča lokalnih preprodajalcev sim kartic in menjalcev denarja, ki so različno vsiljivi. Predlagam vsaj prvo menjavo v menjalnicah, da imate dokument o menjavi, ki ga pogosto zahtevajo pri izhodu iz države, in jasno menjalniško razmerje valut. Če pri njih kupite sim kartico, jo takoj pri nakupu obvezno preizkusite.
 

V prvih kilometrih po vstopu v državo čim prej ugotovite, kakšen je režim prometa, in se mu prilagodite. Razlika med državami je ogromna, od kulture in navad v prometu, do različnega neupoštevanja prometnih znakov. Rdeča luč in stop znak pogosto ne veljata za vse. Vlada zakon močnejšega, še posebej v državah, kjer niso vajeni motoristov. Varnost naj bo zato vedno na prvem mestu.
 

Vedno so dobrodošla motoristična odsevna oblačila in čelade, ki povečujejo vidnost motorista v prometu. Uporabljajte jih.

 

Spremljanje vozišča in tehnične neurejenosti infrastrukture je za motorista nujno.. Nerazsvetljeni, mokri tuneli, potoki vode preko cest, puščavski pesek po cesti in globoki kanali na vozišču so stalnica v manj razvitih območjih, kar prinaša dodatno tveganje med vožnjo. Tudi glavne ceste med državami so neredko blatne mlakuže, ki so zelo zahtevne za vožnjo.

 

Nevarna in nepredvidljiva cesta z različno podlago na Kavkazu, pokrajina Svaneti, Gruzija.

 

Previdno s policijo

V revnih državah so skorumpirani policaji pogosto lovci na turiste. Ustavljajo jih in si izmišljujejo najrazličnejše prekrške, da bi na ta način izsilili nekaj denarja. Da se izognete nevšečnostim in izgubi časa, prav pride manjši bankovec.
 

Druga možnost je, da se delate, da nič ne razumete, in čakate, da jih mine potrpežljivost pri pregovarjanju. To pa lahko traja.
 

So pa seveda tudi korektni policaji, ki na nek način spregledajo prekrške turistov in podajo le prijazno opozorilo.

 

Iskanje prenočišč

Iskanje prenočišč je v primeru dostopa do wi-fi enostavno. V nekaterih državah je onemogočen dostop do katerega od ponudnikov spletnih storitev (npr. ponudnika turističnih kapacitet). Da se izognete tej blokadi, si doma uredite »navidezno zasebno omrežje« - VPN (virtual personal network), ki omogoča dostop do teh spletnih mest preko domačega omrežja. V nasprotnem primeru se obrnite na lokalce, ki običajno radi pomagajo.

 

Bencinske črpalke so lahko dober vir različnih informacij, ki jih potrebujete, saj so lokalni prebivalci najbolje obveščeni.

 

Če se odločite raziskovati neobljudena področja Azije, je povsem običajno, da prespite pri domačinih v šotoru, ki vas tudi nahranijo. Gostoljubnost jim narekuje, da tujcu ponudijo svoj skromen dom. Ne pozabite na plačilo, tudi če ga ne omenijo. Zneski so za naše razmere marginalni. Tudi njih pa se je že dotaknil zahodni način kapitalizma, zato nekateri že oddajajo svoja domovanja.
 

Če ni druge možnosti, pa vam še vedno ostane kampiranje.

 

5 dodatnih nasvetov za potem z motorjem po svetu

  • Vedno imejte s sabo pijačo, najbolje vodo. Še posebej v vročih pokrajinah dehidracija zmanjšuje fizične sposobnosti in zato pogosto vodi v neprijetnosti. Redno se ustavljajte in pijte dovolj tekočine. Koristijo tudi energijske tablice in napitki, ki si jih naredite s pomočjo energijskih tablet.
  • Preizkusite lokalno hrano. A zavedajte se, da vam lahko povzroči prebavne motnje, zato ne bodo odveč praški za ureditev prebave. V večini primerov pomaga Coca-Cola. Preizkušeno tudi v najhujših primerih, zato steklenica v prtljagi ni odveč.
  • Fizična kondicija, uvoženost in vzdržljivost motorista so predpogoj za varno vožnjo, pravočasne reakcije med vožnjo in doseganje planiranih točk potovanja. Fizično se pripravite na naporno vožnjo.
  • Načini plačila so zelo različni, nekje le s kreditnimi karticami, nekje le s konvertibilno gotovino ali le z domačo valuto, običajno pa ameriški dolar omogoča največ, tudi evrov se ne branijo.
  • Zaradi možnosti poškodb in nesreč, ki vas lahko pripeljejo v bolniško oskrbo, imejte pri sebi tudi konkretnejši znesek gotovine za plačilo trenutnih stroškov kot seveda dovolj sredstev na računu.
  • Pogosto morate bolniško oskrbo plačati z gotovino, tudi če imate sklenjeno turistično zavarovanje. Zavarovalnica vam bo na podlagi računa ta znesek povrnila.

 

Vas zanima, kako izbrati turistično zavarovanje? Na to odgovarjamo v članku 5 najpogostejših vprašanj o turističnem zavarovanju.

 

Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.

 

Avtor fotografij: Ludvik Pevec.

 

motorno kolo, varna vožnja, prosti čas, potovanja, zavarovanje motornih koles, turistično zavarovanje
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno pot z vašim motorjem, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.