Kaj naj obleče motorist poleti?
Izbira pravih motorističnih oblačil in opreme poleti je ključna.
Ko motorist diha na škrge
Motorist se
mora poleti obleči s premislekom. Dokler se z motorjem premika, deluje nanj
zračni upor, ki hladi. Ko se ustavi, lahko postane v motorističnih oblačilih
neznosno. Kako se torej obleči?
Za vožnjo zagovarjam tehnična motoristična oblačila minimalno varnostnega razreda A, in to z vsemi ščitniki za komolce, ramena, hrbet/boke, kolena in goleni ter seveda dovolj močne čevlje in rokavice.
Vztrajam,
ker predobro vem, kako peklensko naporna so vsakodnevna opravila z olupljenimi
dlanmi, kot so obisk stranišča in hranjenje, saj odprta rana tedne dolgo boli
in boli. Bil je eden od mojih zoprnih
padcev, ko sem na asfaltu pustil kožo hrbtnega dela obeh dlani, leva piščal je
bila barve in velikosti pokvarjenega kraškega pršuta, pogled na levo lopatico
je hipoma ustavil apetit.
Varnostni standardi tudi za poletno motoristično opravo
Od leta 2020
imajo tudi motoristična zaščitna oblačila jasne varnostne standarde CE (EN
17092-1:2020), ki določajo stopnjo zaščite:
- A
– najnižja stopnja,
- AA
in
- AAA
– najvišja varnost.
To je začelo
na trgu ustvarjati pregleden red. Oblačila brez doseženega standarda so zgolj
oblačila, saj kupec ne ve, koliko zaščite nudijo, in ne ve, ali so iz zdravju
neškodljivih materialov. Z varnostnimi oznakami zaščita telesa dobiva
oprijemljive nivoje, vendar si z udobjem nekako nasprotuje. Zato je treba za
poletne mesece sprejeti kompromise, ki izhajajo iz načina uporabe – vožnje
motocikla.
Ker se
večina prometnih nesreč dogaja v naseljenih krajih, se nima smisla voziti na
pol gol, ker je tveganje preveliko. Ker so hitrosti nižje, so lahko oblačila
lažja – torej iz kategorije A, kar zagotavlja, da med drsenjem po cesti s
hitrostjo 25 ali 45 km/h v oblačilu ne bo naredilo luknje ali raztrgalo šivov.
V Kopru
denimo se skoraj vsak skuterist vozi v majici brez rokavov, kratkih hlačah in
japonkah. Bolj je skuter velik, bolj so možaki slečeni. Saj razumem. Ko seva z
neba, iz asfalta, iz sosednjih vozil in izpod sedala, mora imeti motorist močno
voljo in prepričanje, da seže po motorističnih oblačilih. Saj dokler se
premika, se še da živeti. Ko hitrost pade zaradi komaj premikajočega se prometa
ter motorist obstane v zadušljivem smradu izpušnih plinov, pa se mnogim
motoristom zdi edina rešitev pobeg iz pasti, pa čeprav cik-cak in po robu
zakona.
Izzivi poletne vožnje so tudi slepeče sonce, menjavanje sence in sonca ter nenadne nevihte. Preverite nasvete v članku.
Motoristična oblačila za vročino
Oblačilna
moto industrija se le hudo počasi zaveda, da je v vročini vsaka krpa blaga
odveč. Vse tehnične tkanine (Cordura in podobne) zares slabo dihajo. Če imajo
všito membrano, takšna oblačila niso primerna za poletje!
Iz izkušenj
vem, da se najlažje živi v ne preveč debelem bombažu (platnu) svetle barve, v
zračnih polvisokih moto čevljih in v lahkih mrežastih rokavicah z usnjeno
dlanjo. Oblačila, ki imajo velike površine, ukrojene iz mrežaste tkanine (t. i.
mesh), so zelo zračna in učinkovita. Paziti je treba le, da so bili uporabljeni
koži prijetni materiali. Kaj to pomeni? Na nekaterih umetnih tkaninah (te
večinoma ne dihajo) se nabira znoj. V stiku s kožo dobijo na visoki temperaturi
zoprno lepljiv otip.
Zavedati se je treba, da temna barva vpija toploto. Izmeril sem, da se površina črnega jopiča na soncu segreje tudi na čez 55 stopinj Celzija.
Tu moram
poudariti, da usnje še vedno nima konkurence. Jopič iz luknjičastega (perforiranega)
usnja je prav prijeten, le usnje naj ne bo predebelo. Če so športni kombinezoni
izdelani iz govejega usnja debeline 1,2–1,3 mm, je za lagodno vožnjo dovolj
dobro tudi perforirano usnje, debelo 0,8–0,9 mm, a se takšne jopiče težko
najde. Nizozemska znamka Macna ga ima v ponudbi.
Velika in
preizkušeno uporabna novost na področju čelad je letošnja Nolanova močno zračna
čelada z oznako N30-4. Ima presenetljivo veliko zračnih rež in oblazinjenje iz
na otip hladnega tekstila. Ker sem bil pogosto v laboratorijih za teste čelad,
vem, da je bilo še nedavno nemogoče homologirati čelado s tako veliko površino
zračnikov, ker so predstavljali oslabitev. Razvojniki so našli pravo pot.
Je hladilni jopič prava rešitev?
Ali je bila
dobra pot iznajdba »hladilnih jopičev«, to je lahko predmet debate in osebnega
prepričanja. Poznam zagovornika brezrokavnika iz kolekcije BMW, ki prav rad
seže po njem. Tovarna navaja, da z vodo navlažen brezrokavnik z izhlapevanjem
ohlaja telo za vsaj 6 do 12˚ C pri tem pa ne navlaži ostalih oblačil. Pomembno
je, da se pod brezrokavnik obleče funkcionalno majico, ki odvaja vlago, in ne
bombažne.
Pri nas v
uredništvu revije MotoSi smo pred časom testirali brezrokavnik Macna, v
katerega je treba naliti pol litra hladne vode. Oblačilo hladi, le občutek na
koži (predvsem v predelu ledvic) je bil nenavaden, vlažno hladen.
Lahka,
zračna in svetla oblačila so najboljša rešitev. Ne gre pa zanemariti še enega
detajla – površine sedeža. Med zadnjico in umetnim usnjem ter peno sedeža ni
zračnega pretoka. Daljše sedenje začne povzročati tudi omrtvičenost in
bolečino.
Zadnjih nekaj let se da kupiti prevleke za sedež, ki so lično skrojene iz tridimenzionalnega mrežastega materiala. Učinkujejo.
Le ko pade temperatura pod neko mejo udobja, postane hladno. Sam prisegam kar na ovčjo kožo, ki jo raztegnem preko sedeža.
Za konec pa
– ne pozabite, da boste zaradi vročine še hitreje utrujeni in dehidrirani. Ne
spreglejte znakov utrujenosti, prihranite dovolj energije za
zadnje kilometre in poskrbite za hidracijo.
Srečno na
cesti in veliko užitka.
Članek
izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.
Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno pot z vašim motorjem, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.