Varno na zabavo in domov
Kako zaupati otrokom, da bodo vozili varno, ko bodo šli na zabavo in z nje.
Vaš otrok je opravil vozniški izpit. S prijatelji si želi na zabavo. Mu boste dovoliti sesti za volan? Ali naj se raje pelje s prijatelji? Jim zaupate? Se bo vaš otrok pripel? Ne bo pil, če bo vozil, prav tako ne prijatelji, ki so ponudili prevoz? Naj mu raje sami ponudite prevoz? To so vprašanja, ki vzbujajo tesnobo, saj mora biti varnost vedno na prvem mestu. In kar je najpomembnejše, kako lahko kot starši pomagate svojim otrokom, da bodo za volanom varnejši?
Pogovor, pomoč sodobnih sistemov in zgled – trije temelji zaupanja
Otrokom je treba dati svobodo, čeprav so zaradi tega starši pod velikim pritiskom skrbi. Kako postopati, da bo otrok pridobil zaupanje? »V primeru, da nas je otrok prepričal z zglednim obnašanjem, mu lahko zaupamo, ko nas bo prosil za avto ob koncu tedna. Če pa bi rad prisedel na sovozniški sedež v prijateljev avto, potem vzpostavimo 'kontrolne točke',« svetuje Andrej Brglez, raziskovalec mobilnosti na Inštitutu za civilizacijo in kulturo (ICK).
»Spoznajmo starše prijateljev, bodimo z njimi v stiku, treba se je vendar zanimati za to, s kom se otrok druži in kam odhaja. Ne sme nam biti vseeno, to ni le kontrola v najbolj grobem smislu, gre za to, da smo mi kot starši pomirjeni, da smo naredili vse, kar je v naši moči. Na vse pa tako ali tako ne moremo ne vplivati ne pomisliti,« nam je podal svoj pogled na varnost, predvsem v prometu, Andrej Brglez.
Prav tako je dobro privzgojiti navado, ki ne sme dopuščati kompromisov, da se pred odhodom z avtomobilom družba dogovori, kdo bo vozil in se tako popolnoma odpovedal alkoholu. »Na otroke je treba prevaliti breme odgovornosti, da se začnejo zavedati posledic, če se ne bodo držali dogovorov,« doda Brglez.
Na vprašanje, ali lahko pri odgovornem udejstvovanju v prometu in s tem pri vzgoji vplivamo tudi s pomočjo sodobnih mobilnih aplikacij, je povedal, da imajo ti kot kontrola močan psihološki učinek, kar že potrjujejo številne študije. »Če nas otrok prosi za avto ob koncu tedna, ko je največ zabav, imamo v rokah pogajalsko moč. Prošnjo lahko pogojimo tako, da zahtevamo, da imajo na poti vklopljen DRAJV, ki bo natančno zabeležil režim vožnje.
Otroku, ki ne bo imel s tem težav, lahko zaupamo. Če se bo temu upiral, pa že zazvoni alarm, da pomislimo na to, kakšne namene ima v resnici. Verjetno v takem primeru ne bomo predali avtomobilskih ključev.«
»Izpostavil bi še najpomembnejši element, ko naši otroci stopajo na pot samostojnosti tudi v mobilnosti – lasten zgled. Kakšno sporočilo dajemo otrokom, če sami pijemo in sedemo za volan? Imamo potem sploh pravico moralizirati in jim karkoli prepovedovati?« se sprašuje Andrej Brglez.
Zdrava tekmovalnost prek učenja
Bodite zgled in tako s praktičnim učenjem pomagajte otrokom čim prej ozavestiti, kaj pomeni varna in odgovorna vožnja ob upoštevanju cestnoprometnih predpisov. Zakaj ne bi vsi v družini, ki imajo vozniško dovoljenje, uporabljali aplikacije DRAJV?
Tako lahko zdravo tekmujete s primerjanjem rezultatov in se ob tem učite. Poleg tega nabirate toče, s katerimi lahko pridobite do 20 odstotkov popusta za avtomobilsko zavarovanje, mladi pa si z vožnjo z DRAJV-om za 20 odstotkov znižajo tudi premijo zavarovanja Mladi voznik. Preden speljete, mobilnik odložite v nosilec in pričnite s snemanjem vožnje.
Večina voznikov misli, da so dobri vozniki. Preverite, katera vozniška persona ste.
Kaj svetuje stroka?
Kaj pomeni odgovornost v varni vožnji, nam je pojasnil direktor Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa Igor Velov: »Vzroka za največje število prometnih nesreč sta hitrost in alkohol. Ob koncu tedna je več raznih zabav, kar pomeni, da je še več priložnosti in skušnjav za pitje. To pa pomeni večje tveganje za nesreče. Prav hitrost in alkohol sta najbolj nevarna kombinacija za tveganje. Sposobnosti so hitro precenjene in nesreča je tu.«
Igor Velov navaja, da so največ nesreč s smrtnim izidom v letošnjem letu povzročili mladi vozniki do 26. leta. Mladi vozniki morajo imeti 0,0 alkohola v krvi, torej povsem nič. Za mlade voznike se štejejo tisti, ki so mlajši od 21 let oziroma so vozniški izpit opravili pred manj kot dvema letoma. Ker nimajo izkušenj, so zato bolj rizična skupina za nesreče.
Vas zanima, zakaj prometna zakonodaja in zavarovalnica mladega voznika obravnavata drugače?
»Manjkajo jim izkušnje. Prvič se srečajo s slabimi vremenskimi pogoji, na primer meglo, sneženjem, ledom, pretirano vročino. Ko opravijo izpit, nimajo niti 1.000 prevoženih kilometrov, če upoštevamo, da pristopijo k opravljanju izpita, ko imajo povprečno 40 ur vožnje. Zato jim svetujemo, naj opravijo še trening varne vožnje. Več kilometrov pomeni več izkušenj, boljšega voznika in več možnosti, da se izogne težavam na cesti.
Po podatkih policije so mladi vozniki glede na udeležbo v prometu najpogostejši povzročitelji prometnih nesreč. Kako vozijo mladi in kaj so vzroki takega načina vožnje?
Mladi vozniki naj se zavedajo, da ko opravijo izpit, to pomeni, da jim je družba zaupala, da lahko samostojno sodelujejo v prometu. To pa še ne pomeni, da so dobri vozniki. Zatorej naj s svojim odgovornim vključevanjem v promet to zaupanje povrnejo,« zaključuje Igor Velov.
Želite več tovrstnih člankov? Vpišite svoj elektronski naslov in poslali vam bomo najboljše strokovne nasvete s področja avtomobilskih zavarovanj direktno v vaš elektronski nabiralnik.
Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno pot z vašim avtomobilom, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.