Kako izbrati električni skiro?
Posebno pozornost namenite kolesom, vzmetenju, nosilnosti in dosegu.
Električni skiroji so izredno priročno mestno prevozno sredstvo, zato ni večje presenečenje, da jih je iz leta v leto več in da je njihova ponudba vse bolj pestra. To za sabo potegne nekaj izzivov, kot je, kako med različnimi modeli izbrati primernega. Kaj morate upoštevati ob nakupu električnega skiroja, da bo vožnja z njim prijetna in varna? Piše Marjan Kodelja iz Tehnozvezdja.
Izbira električnega skiroja ni vedno preprosta, saj po eni strani želimo majhnega in prenosljivega, da gre zlahka v prtljažni prostor avtomobila in ga z lahkoto odnesemo v pisarno, ter po drugi udobnega in varnega, da ne bo kritična že vsaka grbina ali strmejši klanec.
Kolesa naj bodo čim večja in čim širša
Za varno in udobno vožnjo sta najbolj pomembni kolesi, kar pravzaprav ni nobeno večje presenečenje. Vsak kolesar ve, da so tista z večjim premerom stabilnejša in lažja za vožnjo od tistih z manjšim premerom.
Skiroji z manjšimi kolesi so običajno manjši, a bolj občutljivi tudi na manjše grbine in luknje na cestišču, ki lahko v skrajnem primeru povzročijo padec.
Ne trdimo, da so takšni skiroji nevarni, temveč da zahtevajo nekaj več vozniških veščin in predvsem pazljivost, kje in s kolikšno hitrostjo peljete po slabše urejenih tleh.
Med vožnjo s skirojem preko grbin, lukenj, robnikov in drugih ovir morate biti vedno nadvse previdni in ovire raje obvoziti, kot peljati preko njih.
Poleg premera na varnost in udobje vožnje vplivata še širina pnevmatike in s čim je pnevmatika napolnjena. Širše so varnejše iz enakih razlogov kot tiste z večjimi premeri, medtem ko napolnjene z zrakom bolje blažijo tresljaje kot polne. Če je le mogoče, se polnim pnevmatikam izogibajte, kajti profil se obrabi hitreje, menjava pa je zamudna in predvsem draga. Vožnja z »zlizanimi« gumami pa je nevarna že v dobrih razmerah, kaj šele, ko so tla mokra.
S kratkim testom osvežite znanje CPP in bontona za kolo in skiro.
Vzmetenje ne vpliva samo na udobje
Šele v zadnjem letu je v trgovinah mogoče najti skiroje z vzmetenjem na obeh kolesih, ki so cenejši od tisoč evrov. Vzmetenje vpliva na udobje vožnje, saj v nogah med vožnjo ne čutimo »tresavice« zaradi posutega peska ali razpokane asfaltne podlage, še bolj pa na varnost.
Priporočljivo je, da ima električni skiro vzmeteni obe kolesi. Vzmetenje absorbira udarec ob robnik, grbino ali rob luknje in s tem prepreči nesreče.
Slabost modelov z blažilniki sta njihova teža in velikost, ki poslabšata prenosljivost in priročnost rokovanja s skirojem. Takšni skiroji so največkrat tudi preveliki in jih ni mogoče »spraviti v prtljažni prostor povprečno velikega družinskega avtomobila.
Ne zanemarite podatka o nosilnosti
Daleč od tega, da bi bil podatek o nosilnosti nepomemben. Največkrat je v soodvisnosti od moči motorja, kajti veliko lastnosti je neposredno odvisnih od teže voznika. Kadar se na skiro postavi oseba s težo, ki je bližje uradni nosilnosti, je poraba energije višja, s tem je krajši doseg in že manjši naklon opazno vpliva na hitrost vožnje. Ta je sicer zakonsko omejena na največ 25 kilometrov na uro, vendar je hkrati jasno, da je skiro zaradi zasnove manj stabilen pri nižjih hitrostih.
Električni skiro se ne bo ravno zlomil, če bo nanj stopil človek, nekaj ali celo nekaj deset kilogramov nad predpisano nosilnostjo, a bodo vozne lastnosti slabše.
Razmere in teža voznika vpliva še na premagovanje naklona. Že nekoliko bolj strm klanec bo vplival na hitrost vožnje in s tem na stabilnost.
Pozorni bodite tudi na motor in zavore
Pri vožnji navkreber je najbolj pomembna moč motorja. Kot zlahka uganete, so boljši skiroji z močnejšim motorjem kot tisti s šibkejšim.
Večina električnih skirojev ima motor v prednjem kolesu, saj je takšnega lažje voziti in je zatorej varnejši. So tudi modeli z motorjem v zadnjem kolesu, kar za večino ni najbolj primerno, sploh če je motor močnejši, saj to povzroči, da skiro skoči ob hitrem pritisku na ročico za plin.
Če vam ni škoda denarja, potem se splača razmisliti o električnem skiroju z motorjema v obeh kolesih, sicer pa skušajte izbrati model z močjo 500 in več vatov.
Skiro naj ima zvonec, sprednjo in zadnjo luč, obe sta sicer zakonsko obvezni, in čim več odsevnih teles.
Najboljši skiroji imajo dve zavori, a v večini primerov zadostuje vsaj ena »fizična« na zadnjem kolesu. Elektronska zavora pomaga povrniti nekaj energije, toda sama ni dovolj za varno ustavljanje.
Kako pomemben je doseg?
Z dosegom električnih vozil so skoraj vedno križi in težave, saj v življenjskih razmerah skoraj nikdar ne dosežete obljubljenega. Delno zato, ker je doseg izmerjen v nadzorovanih pogojih, in delno, ker skiro vozi voznik, katerega teža redko preseže petdeset kilogramov. Resničnostni pogoji so drugačni.
Temperatura okolja in baterije, teža voznika, veter in še kaj zelo vplivajo na doseg, zatorej je smiselno upoštevati, da boste v povprečju največkrat dosegli malo več kot polovico uradnega dosega.
Doseg obenem nekaj malega pove o varnosti vožnje. Daljši doseg pomeni, da je baterija večja, kar se pozna pri teži skiroja. Težji skiroji pa imajo večjo vztrajnost in jih manj motijo slaba tla kot peresno lahke električne skiroje.
Ker so električni skiroji težki, pozabite na poganjanje z nogo. Prav nič ni udobno in tako zelo utrudljivo, da tega nikdar več ne boste hoteli ponoviti.
Ni preprosto najti najboljši električen skiro, ki bo zadostil večini vaših zahtev, ko v enačbo vključite še predvideni znesek, ki ste ga pripravljeni zapraviti. Brez takšnih ali drugačnih kompromisov ne bo šlo, a poskrbite, da ne na račun varnosti!
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.
Zavarujte svoj novi skiro in poskrbite, da boste pri vožnji brez skrbi. Preverite, kako.
Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrben vsakdan enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.