(Ne)varna električna vozila?

Tveganja za vžig pri električnih vozilih obstajajo, a jih lahko s pravilnim ukrepanjem omejite.

»Električni avto po trku povsem zgorel.« V medijih lahko zasledimo vse več tovrstnih naslov, ki opozarjajo na nevarnost električnih vozil. Ampak, kako pogosto res zagorijo? Ob vsakem trku? Tudi kar sama od sebe? Preverili smo in ugotovili, da tveganja sicer obstajajo, a s pravilnim ukrepanjem jih lahko omejite in poskrbite za varnost tudi v električnem avtu.

Ali je električni avto bolj nevaren od običajnega?

Da bi lahko odgovorili na to vprašanje, moramo najprej ugotoviti, ali električna vozila zagorijo sama od sebe bolj pogosto kot vozila s konvencionalnimi motorji.

 

Andrej Pečjak, direktor inštituta za diagnostiko in vzdrževanje motornih vozil Metron, kot odgovor na to vprašanje navaja nemško statistiko, ki pravi, da je tveganje samovžigov pri električnih vozilih 10 krat manjše kot pri vozilih s konvencionalnimi motorji. V Nemčiji, kjer je 45 milijonov avtomobilov, med njimi 25.000 električnih, naj bi povprečno zagorelo 15.000 vozil na leto, od tega morda le dva do tri električna.

 

»Če zagori električni avto, je to medijsko vsekakor bolj izpostavljeno, kot če zagori vozilo na fosilno gorivo, ki je zanimivo le, če s tem povzroči dodatne težave – kot denimo zaprt tunel.«

 

Po navedbah Pečjaka pri nas primera samovžiga še ni bilo. Tudi v tujini jih je zelo malo, eden takih primerov je bil, ko je zagorelo pet električnih BMW-jev i3, kjer pa je bila napaka na bencinskem generatorju, ki ga imajo določene verzije. V vozilu so se nabrali hlapi bencina in se nekaj minut po zaustavitvi vžgali.

 

»Večji problem bodo pri električnih vozilih predstavljali polnilni kabli in napeljava, ko bodo vozila stara,« pravi Andrej Pečjak.

 

Po mnenju Pečjaka bodo težava razrahljani in oksidirani kontakti. »Vžgalo se bo lahko enako kot pri starih električnih napravah po hišah, pri grelcih, klimah itd.« Ključna za varnost bo uporaba dobrih polnilnih kablov in kvalitetne napeljave, ki bo preprečila nastanek požarov v garažah med polnjenjem.

 

Električna vozila imajo tudi prednosti, ki pozitivno vplivajo na varnost. Tako so pri njih ponavadi težišča nižje, zaradi česar se težje prevrnejo. Pospeški pri serijskih električnih vozilih so boljši. To sicer lahko pomeni večjo nevarnost na cesti, če vozite prehitro. A če vozilo pravilno uporabljate, je povsem varno, zaključuje Pečjak.

 

Električni avtomobili v prometnih nesrečah

Kako pa bi se električna vozila odrezala v izrednih situacijah?

 

Večje tveganje za vžig električnih vozil predstavljajo prometne nesreče. Pri močnem trku, kjer se zmečkajo baterijske škatle, bi, kot trdi Pečjak, verjetno prišlo do termičnega pobega, kar bi povzročilo vžig vozila.

 

Vendar Boštjan Žagar, komandir 2. izmene Gasilske brigade Ljubljana, dodaja, da statistika ne kaže, da bi ob trku bolj pogosto zagorelo električno vozilo kot navadno. »Nevarnost načeloma ni nič večja. Je pa zaradi povečanega električnega tokokroga seveda več možnosti za nastanek požara.«

 

Kljub temu je dobra novica ta, da pri električnih vozilih ni hipnega vžiga vozila in okolice, kot je to možno pri razlitem bencinu. Zato imajo udeleženci čas, da zapustijo goreče vozilo.

 

Kako ravnati ob nesreči z električnim vozilom, je v videu pojasnil tehnični inštruktor TDC pri AMZS Sašo Tomažič.

 

Kako ukrepati ob prometni nesreči z električnimi vozili

Sami postopki ob trku z električnimi vozili so po mnenju sogovornikov enaki kot pri ostalih prometnih nesrečah.

 

Z našo infografiko si osvežite znanje, kako pravilno ravnati ob prometni nesreči.

 

Kot voznik

Najprej izklopite vozilo. »Park pozicija in izklop motorja – s tem boste 99-odstotno prekinili verjetnost kakršnih koli neugodnih posledic. Ne posegajte v območje visoke napetosti. Vse, kar je oranžno, je nevarno,« opozarja Boštjan Žagar. 

 

Ni pa vam potrebno skrbeti, da bi vas električni avto oziroma elektrika v njem stresla, pa tudi gašenje z vodo ni prav nič nevarno, celo nasprotno, je zaželeno, ker hladi baterijo. Boštjan Žagar navaja, da se gasilci učijo tudi, da vozilo preprosto zapeljejo v vodo, če ne gre drugače.

 

Kot očividec

Pomagajte osebi v vozilu, poskrbite za izklop vozila, zavarujete območje in ob požaru čim hitreje pričnite z gašenjem.

 

Če gori vozilo in ni jedro požara baterija sama, se gašenje izvaja popolnoma normalno z vsemi tipi gasilnikov.

 

Če gori baterija, gašenje s klasičnimi gasilniki nima smisla. Ker pa tega sami najverjetneje ne boste mogli ugotoviti, je v vsakem primeru vredno poskusiti gasiti, svetuje Boštjan Žagar.

 

Če pa presodite, da vozilo že dalj časa gori, je bolje, da se umaknete, kajti pri posebej visoko zmogljivih vozilih lahko raznese baterijo.

 

Kot gasilec

Reševanje iz električnih vozil ne traja dlje, je pa zahtevnejše, saj morajo gasilci postopke in procese prilagoditi in seveda biti pozorni na potencialni električni udar, zato je tudi za njih ključen izklop električnega vira.

 

Kot smo torej lahko videli, imajo električna vozila tako prednosti kot slabosti, a bodo varna, dokler jih varno uporabljate, upoštevate navodila proizvajalcev in znate pravilno ukrepati.

 

Nadaljujete z raziskovanjem in preberite več o osnovnih karakteristikah različnih tipov električnih vozil.

avto, potovanja, varna vožnja, avtomobilsko zavarovanje, video
Ne zamudite ničesar!

Izbor najnovejših zgodb in nasvetov za brezskrbno pot z vašim avtomobilom, enkrat na mesec v vašem e-nabiralniku.